Kontaktfelter

Jeg vil prøve at beskrive hvordan jeg træner kontaktfelter her. Jeg har prøvet mange forskellige metoder og dette er den metode der virker bedst for mig. Det er masser af måder at træne felter på, dette er bare en af dem.

Målet med træningen:

Jeg vil have at min hund står med forbenene på jorden og bagbenene på feltet.
Jeg vil have at min hund bliver stående indtil jeg siger at den må forlade feltet.
Jeg vil have at min hund selvstændigt kan stille sig ned på feltet uanset min position. Den skal være ligeglad med om jeg er foran, bagved eller langt ude på højre eller venstre side af den.

1. øvelse.

Hunden skal lære position. Jeg lokker hunden rundt om mine ben og op på feltet med en godbid, og i det øjeblik forbenene er på jorden og bagbenene er på feltet, så klikker jeg og giver hunden en godbid.

Felttræning
Jeg lokker altid hunden op, mange hunde bryder sig ikke om at blive løftet op på kontaktfeltet, og da det skal være positivt at befinde sig på feltet så der det nødvendigt.

Felttræning1
Nu står du rigtigt. Klik / godbid.

Jeg bruger altid klikker til indlæring af felter, da det giver hunden en præcis indikation af hvornår den har gjort det rigtige. Denne øvelse laver jeg rigtigt mange gange både på højre og venstre side af balancen og i begge ender. Jeg går først videre til næste øvelse når hunden selv springer op på feltet med bagbenene når vi går forbi. I behøves ikke nogen balance for at træne denne øvelse, prøv at gøre det på et bræt der ligger på jorden eller hvis I har nogle fliser i haven, der grænser ned til lidt græs, lidt niveau forskel ned mod græsset er en fordel. Så får hunden hurtigt ideen når i prøver det på balancen.

2. øvelse.

Hunden skal lære at den ikke må forlade positionen på balancen. Jeg prøver at gøre det til en sjov leg. Til at starte med lader jeg hunden indtage position og belønner den som jeg plejer for dette, så prøver jeg at trække belønningen lidt, så hunden skal stå lidt længere. På dette stadie belønner jeg altid på feltet. Så begynder jeg lige så stille at gå lidt væk fra hunden, og tilbage for at belønne. Hvis hunden forlader feltet, så er jeg gået for hurtigt frem, og det hjælper ikke noget at skælde ud. Jeg siger gerne "hov" ingen belønning og så prøver vi bare igen, så går jeg bare ikke så langt væk. Jeg træner dette igen og igen indtil jeg kan løbe forbi hunden, kaste en bold eller sig ordet "trylledej" til dem. Jeg forsøger på at gøre alt for at lokke dem af feltet, når det er næsten umuligt for mig at lokke dem af feltet, så er ved at være på tid at gå til den næste øvelse.

HUSK: Gå ikke hurtigere frem end at hunden "vinder" de fleste gange. Det er jeres vigtigste opgave at sørge for at hunden har succes de fleste gange.
HUSK: Beløn kun hunden på feltet.
HUSK: Jo mere i "overtræner" denne øvelse des større sandsynlighed er der for at hunden bliver på feltet når vi udsætter den for konkurrencesituationen.

3. øvelse.

Hunden skal lære at den ikke må forlade positionen før den får sit frigivelsesord. Jeg bruger "værsgo" som frigivelsesord. Nu laver jeg øvelse 2 et par gange og går tilbage for at belønne hunden på feltet, så prøver jeg at lokke hunden af feltet igen, så siger jeg "værsgo" og lokker den af med en godbid, og giver hunden godbidden. Sådan begynder jeg at veksle mellem at belønne på feltet og belønne for at forlade feltet på frigivelsesordet. Når hunden er godt til at blive og til at forlade feltet når den får lov, så lægger et låg med en godbid ca. 3 meter fra feltet, så forsøger jeg at lokke hunden af og belønner den for at blive, så siger jeg "værsgo" og lader hunden tage godbidden på låget.

Felttræning4
Forsøg på at lokke hunden af, den bliver stående, så går jeg tilbage og belønne.

4. øvelse.

Hunden skal lære at tage feltet med fart på. Jeg starter med at lægge nedgangssiden på balancen på jorden, og har stadigt låget liggende længere fremme. Jeg lokker hunden på balancen ca. en meter fra feltet, så får den ikke så meget fart på som den ville gøre hvis den skal løbe over en hel balance.

Felttræning3
Del af balancen ligger ned.

Felttræning2
Træn hunden til at tage feltet foran og bagved dig.

Hunden løber så ned for at stå på feltet, jeg veksler stadig mellem at forsøge på at lokke hunden af, belønne for at blive og på at sige frigivelseordet lige så snart hunden har indtaget den korrekt position, hunden får belønningen på låget. Jeg øger stille og roligt afstanden til feltet, så hunden skal løbe længere og længere. Når hunden kan løbe fuldt fart hele vejen hen over balancensiden der ligger på jorden og indtage positionen, så er det tid til at prøve hele balancen. På nuværende tidspunkt skulle hunden gerne være så glad for feltet at de ikke kan andet end at stoppe korrekt på feltet, hvis dette ikke er tilfældet skal I træne lidt længere på jorden.

5. øvelse.

Hunden skal lære selvstændigt at tage balancen/feltet. Jeg lægger nedgangssiden på jorden igen, og nu vil jeg have hunden til selv at løbe frem på feltet, indtage den rette position og så løbe ud til godbidslåget Jeg lokker hunden op på balancen ca. 1 meter fra feltet, så lader jeg hunden selv søge feltet, i det øjeblik hunden har indtaget den korrekte position klikker jeg og siger "værsgo" Jeg vil opnår at hunden indtager positionen så hurtigt så muligt, for at kunne blive sendt ud til sin guf. Jeg lader hunden løbe længere og længere indtil den selv kan tage hele balancesiden der ligger på jorden. Så gør jeg det over hele balancen, jeg er så langt bagved hunden som hunden kan klare, den skal kunne søge feltet rimeligt hurtigt. I det øjeblik den indtager den korrekte position siger jeg "værsgo" og lader hunden hente sin godbid.

   

Jeg lægger et låg i begge ender af balancen og lader hunden løbe fra den ene ende til den anden, engang i mellem prøver jeg at snyde hunden ved at løbe foran den og prøve at lokke den af. hvis den bliver (hvilket den selvfølelig gør) så går jeg tilbage og belønner, siger "værsgo" og lader hunden hente sin godbid.

5. øvelse for perfektionisterne. (Denne øvelse behøves ikke, jeg synes bare der utrolig god)

Hunden skal lære selvstændigt at tage balancen/feltet uden at se på mig. Ned med nedgangssiden igen, nu vil jeg have at hunden står på feltet og kigger på godbidslåget inden jeg klikker og siger "værsgo" og lader den få sin godbid. Til at starte med er det utroligt vigtigt at klikke på præcis det tidspunkt som hunden kigger på låget, for at den skal forstå øvelsen korrekt. Som i de andre øvelser øger jeg afstanden til feltet og tager til sidst hele balancen.

6. øvelse

Hunden skal lære selvstændigt at tage balancen/feltet uanset min position. Jeg lader hunden løbe hele balancen og har 1 låg i hver sin ende. Nu prøver jeg at løbe ud til siden, langt frem eller bliver langt tilbage. Jeg frigiver og belønner som beskrevet i de andre øvelser. Jeg sender også hunden på balancen og skifter sider, alt gælder i denne øvelse, find selv på flere.

6. øvelse for perfektionister.

Hunden skal selvstændigt tage balancen/feltet uanset min position og lære at fokusere på et spring der stå længere fremme. Nu lægger jeg først et godbidslåg, stiller et spring, balancen, et spring også til sidste et godbidslåg. Nu vil jeg have hunden til at fokusere på godbidslåget som ligger bag ved springet (derved får jeg dem også til at fokusere på springet) så snart hunden kigger frem klikker jeg, siger "værsgo" og lader hunden løbe over springet for at få sin godbidden på låget.

Felttræning5 

Når den er god til dette begynder jeg at flytte springene ud til siderne, så det hele ikke stå på en linje.

Felttræning6

Når jeg har trænet dette rigtigt længe og synes udførere øvelsen så godt som jeg kunne tænke mig til en konkurrence, så fjerner jeg godbidslågen. Jeg belønner stadig fremad, men nu tager jeg bare og kaster en bold i stedet. Jeg lader hunden indtage sin position, den kigger selvfølelig på springet der stå længere fremme, jeg siger "værsgo" lader hunden løbe over springet og kaster bolden, så hunden bare kan fortsætte i en lige linje ud af, den skal ikke nå at tage kontakt til mig inden den ser bolden.

Sådan træner jeg felter, det tager lidt tid, men så har jeg glæde af mit arbejde mange år frem. Selvom jeg har trænet dette meget mens mine hunde var yngere, så er felttræning aldrig færdig, det skal trænes resten af hundens liv, og hvad vigtigere er, så gælder det om at være konsekvent. Hvis du ved hvordan din hund skal tage felterne, så gælder det også til konkurrencer, mine hunde må ikke forlade felterne inden jeg siger "værsgo" Hvis de gør dette skal de gøre det om. Jeg lader bare mine hunde gå tilbage på feltet, lader dem stå lidt og siger så "værsgo" Jeg bruger også nogle gange et klasseløb på felttræning, så lader jeg hunden stå på balancefeltet prøver at lokke den af, går tilbage til den siger "dygtig" og "værsgo". Dette er altid en god ide at træne lidt til konkurrencerne engang i mellem. Husk at variere tiden de skal stå på feltet, både til træning og til konkurrence.
Husk også der er forskel på hunde, Spilop behøves jeg bare at sige "puha fyj" til, så springer hun ikke flere felter den uge. Hvor imod Barney kræver at jeg er meget firkantet (ja, ja jeg ved godt jeg er rund) Hvis han går af feltet inden jeg siger "værsgo" så skal han sætte tilbage med det samme, hvis han får lov en enkelt gang, så er han sikker på at der nu er nye regler, og jeg kan bruge 5 konkurrencer på at rette op på dette igen.

Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret. Bogmærk permalinket.

Skriv en kommentar